Skip to main content

Trots op digitale nieuwsbrief én makers

Sinds begin april heb je hem misschien al in je mailbox: de nieuwe digitale nieuwsbrief. Waarom deze verandering? En wat was hier allemaal voor nodig? Onze communicatiemedewerkster Loes Grooters beantwoordt hierover zeven vragen.

Zat het nieuwsbriefteam wel te wachten op deze vernieuwing?

“Toen ik vorig jaar begon, gaf de kerkenraad een belangrijke opdracht: de communicatie beter laten aansluiten bij een jonger publiek. Een digitale, interactieve nieuwsbrief hoort hier beslist bij. Ik was enorm verrast hoe enthousiast de vijf nieuwsbriefmakers hierover waren! Ook de oudsten van de groep: Wim Smit en Herman Moes. Iedereen kwam met goede ideeën, bijvoorbeeld op het gebied van privacy.”

Hoezo privacy?

“In de afgelopen jaren waren bijvoorbeeld steeds meer belangstellenden van buiten onze kerk toegevoegd aan het mailbestand. Dat mag van de privacywet niet zomaar meer. Als gemeentelid moet je er namelijk op kunnen vertrouwen dat informatie over jou – zoals bij ziekte – binnen de gemeente blijft. Maar niemand had meer zicht op waar het nou eigenlijk terecht kwam. Het team en kerkelijk bureau zochten alles uit en dachten geweldig mee over oplossingen.”

Wat was er nodig voor de verandering?

“Meer dan we vooraf dachten, haha. Zoals een vaste, logische volgorde van de onderwerpen bedenken. Tips maken voor mensen die berichten aanleveren. Oefenen met het nieuwsbriefprogramma; nieuwsbriefmaker Eddie Vos hielp de anderen hier geweldig mee. En Herman zocht bijvoorbeeld uit hoeveel papieren nieuwsbrieven er in omloop waren.”

Wat is de grootste verandering?

“Los van de mooiere uitstraling met foto’s? Dat iedereen nu langere berichten kan aanleveren. Want als je bijvoorbeeld wilt terugblikken op een leuke activiteit, is meer ruimte dan het oude maximum

van 5 regels wel fijn. Die langere teksten staan nu op de website. En vanuit de nieuwsbrief klik je daar naar door - zoals bij dit artikel, haha. Je klikt óók naar bijvoorbeeld de liederen en schriftlezing van zondag.”

Digitaal minder handige lezers missen nu dus die liederen?

“Goed dat je dat vraagt. Dit hebben we uitgezocht. En wat bleek? Wie digitaal niet handig is, kijkt ook geen kerkdienst online en zoekt de liederen dus niet op. En de mensen die kerk-tv kijken en de papieren nieuwsbrief houden? Die zien de liederen op de beamer, net als iedereen. En voor de goede orde: de papieren nieuwsbrief blíjft dus voor wie geen digitale mogelijkheden heeft.”

Waarom staan de kerkdiensten niet meer bovenaan?

“Hier kwam onder meer nieuwsbriefmaker Rianne Michel mee. Want … als we bij een jonger publiek aansluiten, begin je toch niet eerst over de vieringen waar zij niet komen? In onze kerk gebeurt zó veel meer dan de kerkdiensten. Daarom staat de activiteitenagenda nu bovenaan.”

Heb je nog een slotboodschap?

“René Grijsen, captain van het nieuwsbriefteam, zei grappig: ‘Iedereen die commentaar heeft op de nieuwe nieuwsbrief, mag voortaan zélf meehelpen.’ Ik roep liever op om ideeën, tips en eventuele missers door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. En krijg je de nieuwsbrief niet? Meld je dan aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Verder ben ik vooral supertrots op de digitale nieuwsbrief én de makers. Hier kunnen we als kerk de toekomst mee in.”

Op de foto van links naar rechts Herman Moes, Wim Smit, Rianne Michel, Eddie Vos en René Grijsen.